Home Plan je bezoek Veelgestelde vragen
  • Van 31 maart t/m 5 november 2023 is ons park open! Bekijk de openingstijden.

  • Momenteel zijn er geen extra hygiënemaatregelen. Alles is weer open: horeca en speeltuinen zijn open en de voederpresentaties kunnen ook doorgaan. QR-code, mondkapjes en 1,5 meter afstand zijn niet meer nodig. Mocht dit veranderen, dan volgen wij het advies van de overheid.

    In Apenheul kun je veilig en gemakkelijk contactloos betalen met je pinpas, mobiele telefoon of de Apenheulgeldpas (te koop in onze webshop of bij de entree).

  • Ja, de soorten die bij ons eerder al losliepen mogen ook in 2023 weer tussen het publiek lopen. Dit was altijd al zo voor de loslopende apen in het dwergapengebied en het madagascargebied. Je kunt ook weer tussen de doodshoofdapen en de apen rondom het Apenboompad lopen.

    Lees hoe jouw bezoek aan Apenheul er nu uit ziet.

  • Op dit moment is er nog geen enkel geval bekend waarin een dier een mens besmet heeft, wel andersom. Met de informatie die wij nu hebben vanuit onderzoeken en de ruimte die wij bieden in het park, verwachten wij dat de kans op besmetting erg klein is. Wel vragen wij jullie de dieren hun ruimte te geven.

  • Ja, alle gasten die geen goed afsluitbare tas hebben, krijgen bij binnenkomst een speciale '100% aapvrije tas' te leen.

    Bij het betreden van de losloopgebieden controleren onze medewerkers of alle tassen geschikt zijn. Hun beoordeling is leidend. Zo houden we samen jouw persoonlijke bezittingen veilig opgeborgen.

  • Ja, je kunt Apenheul in het gehele jaar als groep bezoeken. 

    Bekijk meer informatie over Apenheul als locatie voor je vergadering of evenement, voor een particulier groepsbezoek of voor een schoolreisje

  • Alleen in combinatie met een evenement, omdat we in de winter alleen voor zakelijke groepen op afspraak open zijn. Vanaf 31 maart zijn rondleidingen weer mogelijk tijdens jouw dagje uit in Apenheul: kijk hier voor meer informatie.

Jouw bezoek

  • Je vindt onze meest actuele openingstijden op deze pagina.

  • Bij Apenheul is een grote bezoekersparkeerplaats aanwezig, waar je kunt parkeren tegen gemeentelijk tarief. Deze parkeerplaats wordt geëxploiteerd door Accres. De ingangen van de parkeerplaats bevinden zich aan de Burgemeester Roosmale Nepveulaan en aan de J.C. Wilslaan in Apeldoorn. Houd er wel rekening mee dat het vanaf deze parkeerplaats nog zo’n 10 minuten lopen is naar de entree van Apenheul. Met het OV en de fiets is Apenheul ook goed bereikbaar.

  • Fijn als je met het OV komt! Vanaf station Apeldoorn reis je met lijn 12 in 17 minuten naar bushalte Apenheul. Plan je reis vooraf op www.9292.nl of bel met 0900-9292 voor een reisadvies (€ 0,90 p.m. max. € 18,-).

  • Bij de ingang van Park Berg & Bos (tegenover de parkeerplaats van Apenheul) is een beperkt aantal rolstoelen te leen. Deze zijn eigendom van Accres, die de parkeerplaats exploiteert. Het komt (op incidenteel een hele drukke dag in de zomer na) eigenlijk niet voor dat er geen rolstoel beschikbaar is. Je betaalt € 1,- borg, die je na inlevering weer terugkrijgt. Reserveren van rolstoelen is helaas niet mogelijk.

  • We hebben geen buggy’s of bolderkarren te leen in Apenheul. Je bent uiteraard wel van harte welkom om je eigen buggy of bolderkar mee te nemen naar ons park.

  • Wij ontwikkelen momenteel een nieuw losloopgebied aan het einde van de route. De opening van dit gebied is in 2023. Meer hierover vind je op apenheul.nl/apenheul-ontwikkelt.

  • (Huis)dieren zijn niet toegestaan om infectiegevaar en schrikreactie tussen dieren te voorkomen. Dit geldt ook voor geleide- en hulphonden. Apenheul biedt geen mogelijkheid om meegebrachte (huis)dieren tijdelijk te huisvesten.

  • Heb je een allergie of dieetwensen? Meld je in het park bij restaurant de Apegaap, Wildebras of Waaghals en bespreek de mogelijkheden. Wij kunnen geen glutenvrij eten garanderen. De glutenvrije producten die wij hebben zouden alsnog sporen van gluten kunnen bevatten.

  • Heb je geen goed afsluitbare tas? Dan krijg je een 100% aapvrije tas te leen om je persoonlijke bezittingen veilig in op te bergen.

    Bij de ingang van Apenheul zijn ook kluisjes aanwezig. Deze kun je gratis gebruiken. Je hebt een euromuntje nodig als borg (dat je na gebruik weer terug krijgt).

  • Ja, je kunt zowel bij de kassa, als bij de horeca in het park contant betalen.

  • De tijdsloten zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat de bezoekersaantallen zo veel mogelijk verspreid worden over de dag. Hierin vinden we het belangrijk dat je als bezoeker op de aangegeven tijd komt. Als je door onvoorziene omstandigheden iets later komt, zal de toegang nooit geweigerd worden. 

Entreekaarten

  • Heb je een abonnement bij een ander park en wil je een kortingsbon verzilveren? Dat kan via de webshop. Kies voor de button 'Ik heb een kortingscode'. De kortingscode is verkrijgbaar bij het park waarvan je een abonnement hebt. Op vertoon van je abonnement en het kaartje inclusief tijdslot krijg je toegang tot ons park.

  • Ja, het is mogelijk om Apenheul cadeaukaarten in te wisselen. Zorg ervoor dat je ook een tijdvakbewijs reserveert. Doe dit via deze pagina met de button "Ik heb al een entreebewijs". Meld je met de cadeaukaart en het tijdvakbewijs bij de bezoekersreceptie van Apenheul.

  • Ja, het entreebewijs kan ook gescand worden van je smartphone of tablet.

  • Op de reeds aangekochte entreebewijzen staat een geldigheidsdatum. Let op dat je ook nog via onze website een (gratis) tijdvakbewijs moet reserveren. 

  • Tot 24 uur voorafgaand aan het bezoek kan je kosteloos de datum van de entreekaarten wijzigen. Omboeken kan via de link in de bevestigingsmail van je bestelling. Het omboeken is mogelijk voor betaalde tickets en gratis tijdsloten.

    Wil je betaalde tickets toch annuleren, neem dan contact op met TicketCounter via +31(0)10-7516400. Voor het annuleren van tickets betaal je €2,50 administratiekosten.

    Heb je een ticket gekocht via een andere aanbieder/actiepartner? Neem dan met die partij contact op om je tickets te wijzigen. Dit kan niet via Apenheul.

  • De kaarten die je hebt gekocht waren geldig (op een gekozen datum) in seizoen 2022. Helaas zijn deze niet meer geldig in 2023.

  • Om jou een uniek dagje uit te bezorgen, verspreiden we het aantal bezoekers over de dag. Om deze verspreiding ook op het laatste moment zo goed mogelijk te waarborgen, hanteren we last-minute entreeprijzen. Deze prijzen variëren van dag en tijd. Een bezoeker is gemiddeld 4 uur in het park aanwezig. Het is dus zeker de moeite waard om ook na 12 uur het park te bezoeken.

  • Ja, om jou een uniek dagje uit te bezorgen, verspreiden we het aantal bezoekers over de dag. Het reserveren van een tijdslot helpt ons hierbij.

    Seizoenkaarthouders en Vrienden van Apenheul hoeven geen tijdslot te reserveren. 

Seizoenkaarten en Vriendenpassen

  • Als seizoenkaarthouder en/of Vriend van Apenheul hoef je geen tijdslot te reserveren. Op vertoon van je seizoenkaart/Vriendenpas krijg je toegang tot het park. Kinderen van 0 t/m 2 die met jou als seizoenkaarthouder of Vriend mee komen, hebben ook geen tijdslotticket nodig.

  • Je hebt geen officiële pasfoto nodig, maar er dient wel een duidelijke foto van je gezicht op je seizoenkaart te staan. Je kunt deze foto uploaden via je account. Lukt dit niet, dan kunnen we een foto maken bij het ophalen van je seizoenkaart.

  • Kinderen t/m 2 jaar mogen Apenheul gratis bezoeken. Zij hebben dus geen seizoenkaart nodig. Wanneer je kind 3 jaar wordt, betaal je het kindertarief. Wordt je kind in het geopende seizoen van Apenheul 3 jaar? Dan kun je de overweging maken om alvast een (voordelige) seizoenkaart aan te schaffen.

  • Ja, je kunt dezelfde pas behouden.

  • Je kunt je gegevens als volgt wijzigen:

    • Log hier in.
    • Vul je e-mailadres in waarmee je lidmaatschap bij ons is geregistreerd.
    • Maak een wachtwoord aan.
    • Na het aanmaken van een wachtwoord ontvang je automatisch een e-mail. Klik op de link in die e-mail om je account te bevestigen.
    • Na inloggen kun je onder het tabje Account en pashouder je gegevens wijzigen en opslaan.
  • Je kunt je seizoenkaart ophalen bij de bezoekersservice met de bevestiging van aanmelding. Let op: dit kan vanaf 31 maart 2023 i.v.m. wintersluiting.

  • Het kan zijn dat wij geen of een onjuist e-mailadres van je hebben. Stuur in dat geval een e-mail naar info@apenheul.nl. Vermeld daarin je naam, je geboortedatum en het e-mailadres waaraan je account gekoppeld mag worden. Wij maken je account dan in orde en sturen je je inloggegevens toe.

  • Je kunt je inloggegevens opnieuw bij ons aanvragen.

    We sturen de inloggegevens dan per e-mail naar je toe. Let op: Vul je een ander emailadres in dan bij ons bekend is? Dan kunnen we je helaas geen inloggegevens toesturen. Stuur in dat geval een e-mail naar info@apenheul.nl met daarin je naam, je geboortedatum en het e-mailadres waaraan je account gekoppeld mag worden. Dan zorgen wij ervoor dat je alsnog kunt inloggen.

  • Je kunt het wachtwoord het beste kopiëren uit de e-mail met inloggegevens die je van ons hebt ontvangen. Let er wel op dat je geen spaties mee-kopieert. Lukt het hierna nog niet om in te loggen? Stuur dan een e-mail naar info@apenheul.nl met je vraag en je inloggegevens.

  • Het kan zijn dat de internetbrowser die je gebruikt onvoldoende up-to-date is. In verband met internet-veiligheid is het altijd verstandig om deze te updaten. Dan zal dit probleem waarschijnlijk ook verholpen zijn.

  • Waarschijnlijk hebben jij en je gezinsleden een apart account gekregen. Wij kunnen je account met dat van je gezinsleden samenvoegen. Zo kun je alles vanaf één account regelen. Stuur hiervoor even een e-mail naar info@apenheul.nl. Vermeld hierin aan welk e-mailadres het account gekoppeld moet worden. Vermeld daarnaast jouw naam, de namen van je gezinsleden en jullie geboortedata.

  • Je Vriend van Apenheul lidmaatschap van de huidige maand wordt de volgende maand afgeschreven. Als je opzegt, kan een maand later dus nog een laatste afschrijving volgen.

Dieren

  • In Apenheul leven zo’n 35 soorten apen. In totaal zijn dat bij elkaar meer dan 300 apen! Wil je weten welke apen er allemaal in Apenheul leven? Kijk dan bij onze Apen-abc.

  • De apen die in Apenheul leven, zijn bijna allemaal in een dierentuin geboren. We werken samen met dierentuinen wereldwijd en wisselen dieren met elkaar uit. Zo houden we de populaties dieren in dierentuinen gezond. Wil je meer weten? Kijk dan op onze pagina fokprogramma’s.

  • Iedere aap krijgt een speciaal apendieet. Dat dieet is voor iedere apensoort anders. De meeste apen eten vooral veel groente, zoals andijvie, witlof en wortelen. Er zitten ook echte bladeters tussen. Verder zijn dwergapen en doodshoofdapen ook gek op een lekker knapperig insect.

    Veel mensen denken dat apen veel bananen eten. Maar niets is minder waar. Bananen zijn namelijk helemaal niet zo goed voor apen: er zitten relatief veel suikers in en weinig vezels.

  • Als er apen gaan verhuizen naar een andere dierentuin, dan willen wij ze het liefst met de auto brengen. Er gaat dan meestal een dierverzorger mee, zodat de apen een bekend gezicht zien tijdens de reis en tijdens de eerste dagen op hun nieuwe stek. Zo'n verhuizing is namelijk best spannend!

  • De leeftijd van apen verschilt per soort. Gorilla's, orang-oetans en bonobo's kunnen in dierentuinen wel 45 tot 50 jaar oud worden. Doodshoofdapen worden ongeveer 20 jaar oud. En een gouden leeuwaap is met 14 jaar al stokoud.

  • Nee, ook de dierverzorgers aaien de apen niet. De apen houden er helemaal niet van om geaaid of vastgepakt te worden. Ze voelen zich dan bedreigd. Daarom laten we de dieren lekker hun gang gaan.