-
Wanneer is Apenheul open?
Van 22 maart t/m 10 november 2024 is ons park open! Bekijk de openingstijden.
-
Hoe kan ik betalen in Apenheul?
Overal in Apenheul kun je betalen met pinpas of mobiele telefoon. Op veel locaties in het park is betalen met Apenheulgeld mogelijk (te koop in onze webshop of bij de entree. Dit tegoed kun je in het park besteden bij alle restaurants, bij de pop-up horecapunten in eigen beheer en bij onze souvenirshop. Bij betaling met het tegoed op deze pas ontvang je 10% korting op je aankopen (m.u.v. postzegels en boeken)). En op enkele locaties kun je ook contant betalen.
-
Lopen de apen los?
Ja, veel apensoorten in ons park lopen vrij rond tussen de bezoekers! Je vindt loslopende apen vlak na de entree in het doodshoofdapengebied, in het dwergapengebied, het Madagascargebied, rondom het Apenboompad en in het nieuwe gebied vlak voordat je het park weer verlaat.
Lees hoe jouw bezoek aan Apenheul er uit ziet.
-
Worden er aapvrije tassen uitgedeeld?
Ja, alle gasten die geen goed afsluitbare tas hebben, krijgen bij binnenkomst een speciale '100% aapvrije tas' te leen.
Bij het betreden van de losloopgebieden controleren onze medewerkers of alle tassen geschikt zijn. Hun beoordeling is leidend. Zo houden we samen jouw persoonlijke bezittingen veilig opgeborgen.
-
Ontvangen jullie op dit moment groepen?
Ja, je kunt Apenheul in het gehele jaar als groep bezoeken.
Bekijk meer informatie over Apenheul als locatie voor je vergadering of evenement, voor een particulier groepsbezoek of voor een schoolreisje.
-
Kan ik een rondleiding volgen?
Op zaterdag en zondag kun je aansluiten bij een educatieve rondleiding door een van onze gidsen. Je kunt je ticket hiervoor boeken in onze webshop. Of afspraak kun je ook een privérondleiding boeken: kijk hier voor meer informatie.
Jouw bezoek
-
Wat zijn de openingstijden van Apenheul?
Je vindt onze meest actuele openingstijden op deze pagina.
-
Waar kan ik parkeren bij Apenheul?
Bij Apenheul is een grote bezoekersparkeerplaats aanwezig, waar je kunt parkeren tegen gemeentelijk tarief. Deze parkeerplaats is niet in beheer van Apenheul, maar wordt geëxploiteerd door Accres. De ingangen van de parkeerplaats bevinden zich aan de Burgemeester Roosmale Nepveulaan en aan de J.C. Wilslaan in Apeldoorn. Houd er wel rekening mee dat het vanaf deze parkeerplaats nog zo’n 10 minuten lopen is naar de entree van Apenheul. Met het OV en de fiets is Apenheul ook goed bereikbaar.
-
Hoe kom ik met het openbaar vervoer bij Apenheul?
Fijn als je met het OV komt! Vanaf station Apeldoorn reis je met lijn 1 in 15 minuten naar bushalte Apenheul. Plan je reis vooraf op www.9292.nl of bel met 0900-9292 voor een reisadvies (€ 1,- p.m. max. € 20,-).
-
Kan ik in Apenheul een rolstoel lenen?
Bij de ingang van Park Berg & Bos (tegenover de parkeerplaats van Apenheul) is een beperkt aantal rolstoelen te leen. Deze zijn eigendom van Accres, die de parkeerplaats exploiteert. Het komt (op incidenteel een hele drukke dag in de zomer na) eigenlijk niet voor dat er geen rolstoel beschikbaar is. Je betaalt € 1,- borg, die je na inlevering weer terugkrijgt. Reserveren van rolstoelen is helaas niet mogelijk.
Lees meer over de toegankelijkheid en voorzieningen in Apenheul op deze pagina.
-
Kan ik in Apenheul een buggy of bolderkar lenen?
We hebben geen buggy’s of bolderkarren te leen in Apenheul. Je bent uiteraard wel van harte welkom om je eigen buggy of bolderkar mee te nemen naar ons park.
-
Is het nieuwe losloopgebied open?
Het nieuwe losloopgebied met twee nieuwe loslopende apensoorten is in het voorjaar van 2023 geopend! Je ontmoet hier West-Afrikaanse franjeapen en Noordelijke talapoins.
-
Mag ik mijn hond meenemen?
(Huis)dieren zijn niet toegestaan om infectiegevaar en schrikreactie tussen dieren te voorkomen. Dit geldt helaas ook voor geleide- en hulphonden. Apenheul biedt geen mogelijkheid om meegebrachte (huis)dieren tijdelijk te huisvesten.
-
Ik heb een allergie. Wat kan jullie horeca aanbieden?
Heb je een allergie of dieetwensen? Meld je in het park bij restaurant de Apegaap, Wildebras of Waaghals en bespreek de mogelijkheden. Wij kunnen geen glutenvrij eten garanderen. De glutenvrije producten die wij hebben zouden alsnog sporen van gluten kunnen bevatten.
-
Waar kan ik mijn spullen in opbergen?
Heb je geen goed afsluitbare tas? Dan krijg je een 100% aapvrije tas te leen om je persoonlijke bezittingen veilig in op te bergen.
Bij de ingang van Apenheul zijn ook kluisjes aanwezig. Deze kun je gratis gebruiken. Je hebt een euromuntje nodig als borg (dat je na gebruik weer terug krijgt).
-
Kan ik contant betalen?
Op enkele locaties in Apenheul kun je contant betalen. Overal kun je betalen met pinpas of mobiele telefoon. En op veel locaties in het park is betalen met Apenheulgeld mogelijk. Je kunt een pasje met Apenheulgeld contant of met pin aanschaffen bij onze entree, of voorafgaand aan je bezoek in onze webshop kopen.
Entreekaarten
-
Kan ik kaarten en kortingsbonnen verzilveren?
Heb je een abonnement bij een ander park en wil je een kortingsbon verzilveren? Dat kan hier. De kortingscode is verkrijgbaar bij het park waarvan je een abonnement hebt. Op vertoon van je abonnement en het kaartje inclusief tijdslot krijg je toegang tot ons park.
Ook andere kortingscodes kun je verzilveren. Scroll naar onder op deze pagina om te zien hoe dat werkt per actie.
-
Kan ik een Apenheul cadeaukaart inwisselen?
Ja, het is mogelijk om Apenheul cadeaukaarten in te wisselen. Zorg ervoor dat je ook een tijdvakbewijs reserveert. Doe dit via deze pagina met de button "Ik heb al een entreebewijs". Meld je met de cadeaukaart en het tijdvakbewijs bij de bezoekersreceptie van Apenheul.
-
Ik heb geen printer, kan ik mijn kaartjes ook online laten zien?
Ja, het entreebewijs kan gescand worden van je smartphone of tablet.
-
Ik heb entreekaarten gekocht via een andere aanbieder/actie, blijven deze geldig?
Op de reeds aangekochte entreebewijzen staat een geldigheidsdatum. Let op dat je ook nog via onze website een (gratis) tijdvak moet reserveren.
-
Kan ik mijn entreekaart en/of tijdvakbewijs wijzigen?
Tot 24 uur voorafgaand aan het bezoek kan je kosteloos de datum van de entreekaarten wijzigen. Omboeken kan via de link in de bevestigingsmail van je bestelling. Het omboeken is mogelijk voor betaalde tickets en gratis tijdsloten.
Wil je betaalde tickets toch annuleren, neem dan contact op met TicketCounter via +31(0)10-7516400. Voor het annuleren van tickets betaal je €2,50 administratiekosten.
Heb je een ticket gekocht via een andere aanbieder/actiepartner? Neem dan met die partij contact op om je tickets te wijzigen. Dit kan niet via Apenheul.
-
Ik heb kaarten gekocht voor het seizoen 2023, maar deze niet gebruikt.
De kaarten die je hebt gekocht waren geldig (op een gekozen datum) in seizoen 2023. Helaas zijn deze niet meer geldig in 2024.
-
Waarom zit er verschil in de entreeprijzen?
Om jou een uniek dagje uit te bezorgen, verspreiden we het aantal bezoekers over de week door op verschillende dagen verschillende prijzen te hanteren.
-
Moet ik nog een tijdslot reserveren?
Je koopt een dagticket die de hele dag geldig is.
Seizoenkaarthouders en Vrienden van Apenheul hoeven geen ticket te reserveren.
Seizoenkaarten en Vriendenpassen
-
Hoe kan ik als seizoenkaarthouder of Vriend van Apenheul het park bezoeken?
Als seizoenkaarthouder en/of Vriend van Apenheul hoef je geen tijdslot te reserveren. Op vertoon van je seizoenkaart/Vriendenpas krijg je toegang tot het park. Kinderen van 0 t/m 2 die met jou als seizoenkaarthouder of Vriend mee komen, hebben ook geen tijdslotticket nodig.
-
Heb ik een pasfoto nodig voor mijn seizoenkaart?
Je hebt geen officiële pasfoto nodig, maar er dient wel een duidelijke foto van je gezicht op je seizoenkaart te staan. Je kunt deze foto uploaden via je account. Lukt dit niet, dan kunnen we een foto maken bij het ophalen van je seizoenkaart.
-
Mijn kind is 2 jaar. Wanneer heeft hij/zij een seizoenkaart voor Apenheul nodig?
Kinderen t/m 2 jaar mogen Apenheul gratis bezoeken. Zij hebben dus geen seizoenkaart nodig. Wanneer je kind 3 jaar wordt, betaal je het kindertarief. Wordt je kind in het geopende seizoen van Apenheul 3 jaar? Dan kun je de overweging maken om alvast een (voordelige) seizoenkaart aan te schaffen.
-
Ik heb mijn seizoenkaart verlengd. Behoud ik dan dezelfde pas?
Ja, je kunt dezelfde pas behouden.
-
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
Je kunt je gegevens als volgt wijzigen:
- Log hier in.
- Vul je e-mailadres in waarmee je lidmaatschap bij ons is geregistreerd.
- Maak een wachtwoord aan.
- Na het aanmaken van een wachtwoord ontvang je automatisch een e-mail. Klik op de link in die e-mail om je account te bevestigen.
- Na inloggen kun je onder het tabje Account en pashouder je gegevens wijzigen en opslaan.
-
Hoe kan ik mijn seizoenkaart of Vriendenpas ophalen?
Je kunt je seizoenkaart ophalen bij de bezoekersservice met de bevestiging van aanmelding. Let op: dit kan vanaf de eerste geopende dag van het seizoen i.v.m. wintersluiting.
-
Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Wat nu?
Het kan zijn dat wij geen of een onjuist e-mailadres van je hebben. Stuur in dat geval een e-mail naar info@apenheul.nl. Vermeld daarin je naam, je geboortedatum en het e-mailadres waaraan je account gekoppeld mag worden. Wij maken je account dan in orde en sturen je je inloggegevens toe.
-
Ik ben mijn inloggegevens kwijt. Wat nu?
Je kunt je inloggegevens opnieuw bij ons aanvragen.
- Ga naar de inlogpagina voor Vrienden of de inlogpagina voor Seizoenkaarthouders.
- Klik bij het inlogscherm op ‘Vergeten?’
- Vul het e-mailadres in dat bij ons bekend is
We sturen de inloggegevens dan per e-mail naar je toe. Let op: Vul je een ander e-mailadres in dan bij ons bekend is? Dan kunnen we je helaas geen inloggegevens toesturen. Stuur in dat geval een e-mail naar info@apenheul.nl met daarin je naam, je geboortedatum en het e-mailadres waaraan je account gekoppeld mag worden. Dan zorgen wij ervoor dat je alsnog kunt inloggen.
-
Het lukt niet om in te loggen met het wachtwoord dat ik per e-mail van jullie heb ontvangen. Wat nu?
Je kunt het wachtwoord het beste kopiëren uit de e-mail met inloggegevens die je van ons hebt ontvangen. Let er wel op dat je geen spaties mee-kopieert. Lukt het hierna nog niet om in te loggen? Stuur dan een e-mail naar info@apenheul.nl met je vraag en je inloggegevens.
-
Ik zie geen inlogscherm op de website. Hoe kan dit?
Het kan zijn dat de internetbrowser die je gebruikt onvoldoende up-to-date is. In verband met internet-veiligheid is het altijd verstandig om deze te updaten. Dan zal dit probleem waarschijnlijk ook verholpen zijn.
-
Als ik inlog, zie ik alleen mijzelf staan en niet mijn gezinsleden. Hoe kan dat?
Waarschijnlijk hebben jij en je gezinsleden een apart account gekregen. Wij kunnen je account met dat van je gezinsleden samenvoegen. Zo kun je alles vanaf één account regelen. Stuur hiervoor even een e-mail naar info@apenheul.nl. Vermeld hierin aan welk e-mailadres het account gekoppeld moet worden. Vermeld daarnaast jouw naam, de namen van je gezinsleden en jullie geboortedata.
-
Ik heb mijn Vriendenabonnement stopgezet, maar er is toch nog geld afgeschreven?
Je Vriend van Apenheul lidmaatschap van de huidige maand wordt de volgende maand afgeschreven. Als je opzegt, kan een maand later dus nog een laatste afschrijving volgen.
Dieren
-
Hoeveel apensoorten zijn er in Apenheul?
In Apenheul leven zo’n 35 soorten apen. In totaal zijn dat bij elkaar meer dan 300 apen! Wil je weten welke apen er allemaal in Apenheul leven? Bekijk dan het alfabetische overzicht in ons Apen-ABC.
-
Hoe komen jullie aan de apen?
De apen die in Apenheul leven, zijn bijna allemaal in een dierentuin geboren. We werken samen met dierentuinen wereldwijd en wisselen dieren met elkaar uit. Zo houden we de populaties dieren in dierentuinen gezond. Wil je meer weten? Kijk dan op onze pagina over populatiemanagement.
-
Wat krijgen de apen te eten?
Iedere aap krijgt een speciaal apendieet. Dat dieet is voor iedere apensoort anders. De meeste apen eten vooral veel groente, zoals andijvie, witlof en wortelen. Er zitten ook echte bladeters tussen. Verder zijn dwergapen en doodshoofdapen ook gek op een lekker knapperig insect.
Veel mensen denken dat apen veel bananen eten. Maar niets is minder waar. Bananen zijn namelijk helemaal niet zo goed voor apen: er zitten relatief veel suikers in en weinig vezels.
-
Hoe worden apen naar een andere dierentuin vervoerd?
Als apen naar een andere dierentuin verhuizen, brengen wij ze het liefst met de auto. Er gaat dan meestal een dierverzorger mee, zodat de apen een bekend gezicht zien tijdens de reis en tijdens de eerste dagen op hun nieuwe stek. Zo'n verhuizing is namelijk best spannend!
-
Hoe oud worden apen?
De leeftijd van apen verschilt per soort. Gorilla's, orang-oetans en bonobo's kunnen in dierentuinen wel 45 tot 50 jaar oud worden. Doodshoofdapen worden ongeveer 20 jaar oud. En een gouden leeuwaap is met 14 jaar al stokoud.
-
Mogen jullie de apen wel aaien?
Nee, ook de dierverzorgers aaien de apen niet. De apen houden er helemaal niet van om geaaid of vastgepakt te worden. Ze voelen zich dan bedreigd. Daarom laten we de dieren lekker hun gang gaan.